Medias socionumériques et entrepreneuriat féminin : Etude comparative entre la Côte d'Ivoire et la France
Social media and women entrepreneurship : Comparative study between Côte d'Ivoire and France
Résumé
Social media represent the new space for creating and promoting income-generating activities. It is an opportunity for women who, through this means, launch themselves into the entrepreneurial world and achieve their empowerment. They would manage to break down the barriers that prevent them from succeeding professionally and to fight against discrimination. In Africa, as in Europe, the problem of gender equality is still relevant. From this perspective, it would be interesting to discover the impact of the use of social media on the women's work in an industrialized country where Information and Communication Technologies (ICT's) are accessible and in a country in the process of development where digital technology is booming but still inaccessible to certain segments of the population. Therefore, the objective of our study is to discover the contribution of social media to women entrepreneurship and empowerment of Ivorian and French women. We formulated the following research question : how do social media intervene in the process of empowerment of Ivorian and French women through entrepreneurship ? To answer this question, we chose three survey methods which are the life story, the focus group and the questionnaire. The results obtained allowed us to identify the professional uses of social media by French and Ivorian entrepreneurs, to establish a typology of entrepreneurs while analyzing their entrepreneurial ecosystem.
Les médias socionumériques représentent le nouvel espace de création et de promotion d'activités génératrices de revenus. C'est une aubaine pour les femmes qui, à travers ce canal, se lancent dans le monde entrepreneurial et accèdent ainsi à leur autonomisation économique. Elles parviendraient à briser les barrières qui les empêchent d'évoluer dans le monde du travail et à lutter contre les discriminations qu'elles subissent. En Afrique tout comme en Europe, le problème de l'égalité des genres est toujours d'actualité. Dans cette perspective, il serait captivant de découvrir l'incidence de l'utilisation des médias socionumériques sur le travail des femmes dans un pays industrialisé où les Technologies de l'Information et de la Communication (TIC) sont accessibles et dans un pays en voie de développement où le numérique est en plein essor mais encore inaccessible à certaines couches de la population. Par conséquent, notre étude vise à découvrir l'apport des médias socionumériques dans l'entrepreneuriat féminin et l'autonomisation économique des femmes ivoiriennes et françaises. Nous avons donc formulé la question de recherche suivante : comment les médias socionumériques interviennent-ils dans le processus d'autonomisation économique des femmes ivoiriennes et françaises à travers l'entrepreneuriat ? Pour y répondre, nous avons fait le choix de la triangulation méthodologique avec le récit de vie, le focus group et le questionnaire. Les résultats obtenus nous ont permis d'identifier les usages professionnels des médias socionumériques par les entrepreneures françaises et ivoiriennes, d'établir une typologie des entrepreneures tout en analysant leur écosystème entrepreneurial.
Infos complémentaires
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Identifiant HAL : 2024COAZ2036
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Langue originale :français
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Date de la thèse : 2024-12-05
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Informations sur la thèse : Domaine : Humanities and Social Sciences/Library and information sciences
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