Relations et interactions entre nouveaux médias et médias classiques en République du Bénin
Relations and interactions between new and traditional media in the Republic of Benin
Résumé
The end of the 20th century saw an information revolution. The new information society has grown stronger over time. The media sector in Benin has undergone profound changes with a new type of media’s arrival. The objective of this study is to highlight the relationship between the traditional media and the new media in the production and dissemination of information in the Republic of Benin. This work combined both quantitative and qualitative methods to process and analyse data and information from 542 media consumers and 65 media professionals, bloggers, webactivists and e-visible people. The technology acceptance model of Technological adoption’s theory and the functionalist approach constitute the basic benchmarks of the analysis. The results show that 87.8% of media consumers get their information through social networks on a daily basis, compared to 52.5%, 42% and 11.8% respectively of media consumers who get their information from television, radio and the written press. Reorganization of the working method of traditional media is proposed, the institution of media literacy and the reorganisation of the legal arsenal.
La fin du XXe siècle a connu une révolution informationnelle. La nouvelle société de l’information s’est renforcée au fil du temps. Le secteur des médias béninois a connu des mutations profondes avec l’arrivée d’un nouveau type de média. L’objectif de cette étude est de montrer les rapports qu’entretiennent les médias classiques et les nouveaux médias dans la production et la diffusion de l’information en République du Bénin. Ce travail a combiné à la fois la méthode quantitative et celle qualitative pour traiter et analyser les données et informations recueillies sur 542 consommateurs de médias et 65 professionnels des médias, bloggeurs, webactivistes et personnes e-visibles. Le modèle d’acceptation de la technologie de la théorie de l’adoption technologique et l’approche fonctionnaliste constituent les repères de base de l’analyse. Les résultats montrent que 87,8% des consommateurs de médias s’informent sur les médias sociaux au quotidien contre respectivement 52,5%, 42% et 11,8% de consommateurs de médias qui s’informent par la télévision, la radio et la presse écrite. Il est proposé une réorganisation de la méthode de travail des médias classiques, l’institution de l’éducation aux médias et la réorganisation de l’arsenal juridique.
Infos complémentaires
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Identifiant HAL : 2022EDPECD946
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Langue originale :français
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Date de la thèse : 2022-02-03
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Informations sur la thèse : Domaine : Humanities and Social Sciences/Library and information sciences
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Institution :
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