Plurilinguisme et compétences : Décrire, entraîner et certifier
Multilingualism and competencies: describing, training and certifying
Résumé
This critical presentation of the research and reflections undertaken since my 1996 thesis comes in two perspectives. The first is of a "relativistic" approach borrowed from Kuhn; it explains the epistemological and methodological development of the researcher. It is a personal statement claiming some subjectivity in social science research and language didactics. The second perspective traces the milestones of evolution that have made possible a better description of the concept of "competence" for language learning. Different fields of language didactics have been explored: the methodology of language teaching, the issue of multilingualism, the evaluation and certification for language learning, finally the impact of ICT in language teaching.
La synthèse des recherches et des réflexions engagées depuis ma thèse de 1996 se présente selon deux pistes. La première s'inscrit dans une approche "relativiste" empruntée à Kuhn ; elle présente l'évolution épistémologique et méthodologique du chercheur. Il s'agit d'une présentation personnelle qui revendique une certaine subjectivité dans les recherches en sciences humaines et en didactique des langues. La deuxième piste retrace les jalons d'évolution qui ont permis d'avancer vers une meilleure description de la notion de compétence pour l'apprentissage des langues. Différents champs de la didactique ont ainsi été explorés : la méthodologie en didactique des langues, la question du plurilinguisme, celle de l'évaluation et de la certification pour l'apprentissage des langues, enfin l'impact des TIC en didactique des langues.
Infos complémentaires
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degree committee member :
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Langue originale :français
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Date de la thèse : 2004-12-13
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Informations sur la thèse : Domaine : Humanities and Social Sciences/Linguistics , Domaine : Humanities and Social Sciences/Education , Domaine : Humanities and Social Sciences/Library and information sciences
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Accès : Attribution - NoDerivatives
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